Ebaõnnestunud it lahendusi/projekte
Asjad, mis
tundusid lahedad…
Lähenen
IT-lahenduste ebaõnnestumisele meelelahutusliku noodiga. Toon välja näiteid
lahendustest mida rakendati videomängudes ning mis suutsid tekitada digi-turul
kõneainet. Pean teema piiritletust asjakohaseks kuna lahenduste ebaõnnestunud
väljundid näitavad „värskendavat“ dissonantsi pakkumise ja tarbijaootuse või
inimloomuse vahel.
Activison
Blizzard ja Diablo 3.
2012 aastal tõi Activison
Blizzard turule oma arendatud populaarse videomängu seeria „Diablo“ järjekordse
osa. Lisaks muutustele eelmiste osadega nägi ilmavalgust ka mängusisene oksjon,
kus mängijad võisid pärisraha eest osta ja müüa mängu sees olevaid esemeid.
Entusiastide kogukond võttis rõõmsalt uue meedium vastu ning oksjon leidis
suure kasutuspinna. Teadaolevalt oli üks kallimatest esemetest müüdud ca 10 000€ eest. 2013 aasta lõpus
andis Blizzard teada, et lõpetab oksjonimehaanika täielikult. Põhjenduseks, et
päris raha eest ostetud võimsad esemed, mis lasevad mängijatel mängus kiiremini
edasi liikuda on rikkunud mängu põhimehaanikaahela (Tee endale tegelane, võitle
kollidega, teeni mängusisest valuutat ja esemeid, võitle veel võimsamate
kollidega ning jahi veel vingemaid esemeid). Mäletan endagi kogemusest, et enne
kui oksjon kinni pandi, tuli mul ainult uus tegelane teha, natukene mängida
ning juba sain endale „soetada“ (küll mänguvaluuta eest) päris vingeid esemeid.
Kehtima olid hakanud konventsionaalsed majandusteooriad, eesotsas hinnasõjaga,
kus „vingeid esemeid“ sai soetada võileiva hinnaga. See aga tähendas minu jaoks
seda, et sisuliselt sain mängus edasi liikuda justkui „God-mode“ režiimis. Panin selle mängu üsna kiiresti kõrvale. Selle
sama põhjuse pärast oli sunnitud ka Blizzard oksjonimehaanika lõpetama, kuna
mäng lihtsas öeldes „igav“. Olgugi, et oksjonimehaanika meenutas olemuselt
nutiseadmetele levinud mikrotransaktsioone, oli valuuta vahetamine jäetud
siiski suuremas enamuses (85%) mängija-mängjia vahele. Lisaks hakkasid
nutikamad mängijad tegelema hoopis kallite esemete jahtimisega ning keskendusid
nende müügile, mis omakorda veelgi enam lõhkus mängu baasmehaanikat –
lõbutsemine. Huvitaval kombel ei olnud see aga viimane kord kui Blizzard
pärisvaluuta ja mängusisemed ühendas. 2015 aastal tõi mänguarendaja oma teises
videomängu seerias „World of Warcraft“ kasutusele „Wow Token“ mehaanika.
Mängijad said mänguaega osta ka mängusisese rahaga või siis vahetada seda
mängusisese raha vastu. Olgu öeldud, et „World Of Warcraft“, mis oli turul
aastaid enne „Diablo 3“ väljatulekut, oli suureks probleemiks see, et suur osa
mängijad kasutavad mängu raha teenimiseks ning müüvad mänguraha vastuolus
Blizzard kasutustingimustele. Võtaksin Blizzardi näite kokku sellega, et
erinevate mehaanikatega tulebki progressi mõttes eksperimenteerida. Kuid sidudes
mistahes neti mehaanika rahaga, võtab inimloomus väga kiiresti võimus ning
hakatakse tegelema oma tengelpunga suurendamisega, olenemata et lahenduse
eesmärk polnud mitte kuidagi sellega seotud.
Kaks suurt
giganti astuvad sama ämbri otsa.
Electronic Arts (
EA) ja Bethesda Studios on maailma tipp mänguarendajad. Mõlemad ettevõtted on
tohutult edukaid mänge arendanud millel on suur entusiastide kogukond. Paraku
on aga viimaste aastatega mängude tuumikkvaliteet (mäng võiks olla meelelahutuslik), kui lahenduse oluline osa muutunud
mitte millekski muuks kui väga selgeks raha-masina valemi taas esitamiseks.
Pean siin silmas seda, et väga palju on võetud eeskuju nutiseadmete rakenduste
mikrotransaktsioonidest ning „õiged“ mängud on endale lisaks esialgsele
soetushinnale (enamasti 50-60€+) avanud ka müügikanali mikromaksete näol. Kogu
tööstus on pigem liikumas mehaanika poole „Pay-to-win“, mille olemus seisneb
selles, et kui mängija maksab rohkem, saab ta olulise eelise mängija ees kes ei
maksa rohkem mingite esemete eest. Selline lähenemine on aga oma olemuselt
täiesti ümber formuleerimas kogu videomängude olemust. Tõsi, on ka väga palju
mänguarendajaid kes seda ei tee, kuid tuuled puhuvad sinnapoole. Lisaks
mängusoetamisel standard versioonile on entusiastidel võimalik osta ka
kollektsionääri versioon, kus on kaasa kas mõni kosmeetiline või siis tõesti
olulist eelist andev ese. Paraku on võimalik ka kollektsionääri versiooni
tarbimisel lisaks soetada ka lisaesemeid mikromaksetega. Selline lähenemine on
aga mängu kogukonna ajanud marru. Peale selle, et suured mängutootjad lubavad
oma versiooni demonstratsioonides suuri innovatsioone ja uusi elemente, siis
tulevad mängud välja väga vigade rohkena. Ainukesed asjad mis ei ole aga vigade
rohked on mikrotransaktsiooni mehaanikad, mis töötavad filigraanselt. Kuna aga
arendajate poolt on fookus läinud üle mängumehaanikate loomisele, mis oleksid
võimalikult hästi kasutatavad mikromaksete mehaanikal, siis kannatavad mängud
oma tuumikmehaanikate näol – nad muutuvad igavaks. Olgu öeldud, et „Battlefront
2“ tegi tohutu hüppe graafikaarendusel – fantastiliselt ilus mäng, kuid kahjuks
nagu ka filmitööstuses – head eriefektid, ei tee halba süžeed paremaks. Tõin
arutelu lõpus välja mõned artiklid mida saab uurida, mismoodi täpselt juhtus EA
mänguga „Battlefront 2“ ning Bethesda „Fallout 76“ ning kes soovib saab sealt
detailsemalt lugeda.
PS – Ja siis
tuleb turule „Fortnite“,turustab täiesti tasuta mäng ning teeb metsiku käibe
sellega, et müüb ainult kosmeetilisi esemeid mängus!
Allikaid:
http://pc.gamespy.com/pc/diablo-iii/1185251p1.html
„Blizzard announces Real-money auction houes for Diablo 3“
https://www.youtube.com/watch?v=ijCgKciMIE4
„Blizzard Diablo 3 Auction house shut down announcement“
https://www.gamesindustry.biz/articles/2012-08-08-diablo-iii-player-makes-USD10-000-from-in-game-auction-house
„Most expensive Diablo 3 auction house
item sold“
https://worldofwarcraft.com/en-us/news/18141101/introducing-the-wow-token
„Blizzard announces WoW Token“
https://wowtokenprices.com/ "Wow Token price index"
https://kotaku.com/a-guide-to-the-endless-confusing-star-wars-battlefront-1820623069
„A Guide To
The Endless, Confusing Star Wars Battlefront II Controversy“
https://kotaku.com/ea-is-putting-microtransactions-back-into-star-wars-bat-1823828665
„EA Brings micro transactions back“
https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/fallout-76-bethesda-under-fire-canvas-bag-controversy-1164816
„Bethesda Tries to Contain
Fallout From $200 Special Edition Controversy”
https://techcrunch.com/2018/12/27/epic-fortnite-3-billion-profit/ "Fortnite profit"
Comments
Post a Comment