Kasutatavusest

Näiteid kasutatavusest

Kasutatavus on seotud väga palju harjumustega. Leian, et kasutatavuse enam-levinud vormid on põiminud tarbijakäitumisse, eesotsa tarbijaootustesse. IT-s vähemalt kindlasti. 

See omakoda mõjutab (või võiks mõjutada) väga palju kasutajaliidese- ja graafilistkujundust. Eelmine mõju võib oluliselt kaasa rääkida mõne teenuse suure tarbimismustri olemasolule, mis omakorda mõjutab seda haldava ettevõtte kasumlikust. Täpsemalt öeldes, kui Eesti e-poodide kataloog lahti võtta siis on olemas: 1) enamlevinud e-poed (näiteks rde.ee, hansapost.ee, kaup24.ee, jne) b)üksikud e-poed (wooch.ee, ecosh.ee, bio4you.ee, jne) c) vähem-levinud e-poed (hakkame jõuda juba metsikusse läände) tehnikamarket.ee, jne

Põhjus, miks mõnedel e-poodidel pole UI/UX aspektidest lõhnakübekti on teemaarendus nõuete kogumisele, äriloogikale ja lõpuks ka arenduskvaliteeti. See on eraldi teema, millele rohkem ei peatu.

Leian, et eelnevalt väljatoodud e-poed jagunevad kahte gruppi. Seltskond kes proovib ja katsetab erinvaid UI/UX lahendusi ning seda tehes saavutab edu kasutajate seas (loomulikult on suur roll ka pakutavates hüvistes endas) ning teised kes üritavad teadmatusest matkida seda mida "suured" teevad. Ning moel või teisel katavad Nielseni viite komponenenti. Siin on ka aga omad nüansid, mis läbi tarbijaootuse lähevad läbi puhvri.

1. Kui palju annab tavaline kasutaja andeks näiteks kirjavead?
2. Kui palju on mingisugune epood meeldejääv?  Kas see on üldse oluline?

Mis puudutab aga näiteks e-poodide puhul "õpitavust" siis minu jaoks on see seoses pigem just tarbijaootusega. Kui kasutaja peab "õppima" kuidas mingit e-poodi kasutada, siis ta tõenäoliselt ei tegele selle teenusepakkujaga liiga kaua.

Olgugi, et jagasin mõtteid e-poodide ja kujunduse kohta oli minu jaoks kõige "vahvam" seik Nielseni "efektiga" kui Neste võttis kasutusele uued maksesüsteemid. Visandasin kiirelt pildi, et mõtet edasi anda. Sisuliselt vahetus makseterminal ning sellega ka "kinnita" nupu asukoht. "Kinnita" nupp on olnud, eluaeg nii nagu on näha pildil "vana". Uuel variandil ta on nihkunud paremale ning kui esimesed korrad, millal vale nuppu vajutasin sai kõva häälega vägisõnu jagatud. Puhtalt sellepärast, et ettevõtte sunnib, mind kui klient, oma harjumusi muutma. Arulagedus! Vastupidi peaks kogu see müügilehter/voog minema veelgi lihtsamaks minu jaoks. Ei! Õpi nüüd veel uus "kinnita" nupu asukohta ka ära.


Kokkuvõtteks - Harjumuslik jõud ja tarbijaootused mängivad väga suurt rolli kasutatavuse ja selle arengu kontseptsioonides. Kas ehk juba liialtki?


Allikad:
https://i.imgur.com/J2qZaAJ.jpg
https://img.yle.fi/uutiset/kotimaa/article9518367.ece/ALTERNATES/w960/18_3_bensa%20huoltoasema%20automaatti%20kylm%C3%A4asema%201.03496210.jpg

Comments

Popular posts from this blog

Infoühiskonna visioon 2020

Raamatuarvustus - Nir Eyal "Hooked"