Tugilahendus - Euphonia
Tugilahendustest
Sarnaselt pea igale tehnoloogia valdkonnal, toimub tugilahenduste tööstuse samuti hämmastavaid uuendusi. Leidsin Euphonia projekti ning tundsin rõõmu, et seesugust teenust arendatakase. Eriti pakkus huvi just helilainete töötlemise põhimõttete arendamine ja sidumine masinõppega. Tegemist tundub olevat lahendusega, mis aitab kõneprobleemidega inimestel hõlpsamini kommunikeerida. Jääb loota, et selline lahendus parendab ka keelespetsiifilisuse pudelikaela.
Minu jaoks on aga siinkord eetilisuse aspektist omajagu punaseid lipukesi. Nagugi artiklis ise öeldud:
"To fix this, Google is asking people around the world to submit their voice sample. It hopes by collecting this data it can improve its algorithms, eventually integrating the updates into Google Assistant" ning "In addition, the company is working on new interactive AI systems that recognize actions like gestures and facial expressions. "Tahan rõhutada, et ma mitte mingil juhul ei kritiseeri sellise teenuse arendamist ja inimestele kättesaadavaks tegemist, sest see võib oluliselt elukvaliteeti tõsta (Kui seda vaadata "as-is" raamistikus). Kuid (ning mitte kõlades vandenõu teoreetikuna) teades Google'it, siis minu jaoks tundub see veelgi enam kogu informatsooni sõjamasina arsenali täiustamisena. Mitte Pandoora Laegast taaskord avades, kuid minu seisukoht Google käitumises vägagi kallutatud, kuna see on saanud tekkida tänu tarbijate käitumisele ja opportunistlikule kapitalismile. Nimelt just see aspekt, et kõikidele andme leketele, väärkasutamisele ja kogu sellel tsirkusele on ju kõik inimesed maakera peal öelnud "I accept the terms and conditions". Seda, et ühel hetkel (ja ilmselt ka juba tänapäeval) juhivad sellised Google'id, Facebook'id, ja Amazon'id inimeste elu veelgi rohkem kui oleks moraalne, on põhimõtteliselt võimatu enam peatada. Inimesed on lihtsalt mugavad ja laisad ning suured gigandid oskavad seda ära kasutada. (Iroonia on selles, et keegi ei lõpeta nii mugavate tavateenuste kasutamist ning siis ühel hetkel kui mõõt täis on, siis alles hakatase pead sügama "Ai, oleks vist pidanud jah kisa tõstma". Kas siis pole aga mitte liiga hilja? Umbes sarnane efekt on praegu Mustamäel Umami Restorani endise hoone petitsiooni loomine ja kogu see triangel. Linnavalitsuses on aga detailplaneering üle 10 aasta üleval olnud ja keegi pole sel aja jooksul kobisenud. #inimesed...)
Kurvaks teeb see, et kui minu morbiidest mõtteainet järgida, siis tugiteenuste areng ja arendus on tohutult vajalik, kuid kas on garanteeritud, et sellise tehnoloogia arendamine ning selle tulemusi ei hakata vääralt ära kasutatama? Olgugi, et banaalne ja #WTF näide - kuid, kui ühel hetkel saab Google Assistant / Alexa / MisIganesSelleJärgmiseNimiOn piisavalt targaks, et oskab arusaada mitte kõneprobleemiga inimese käsust tellida homseks esimese klassi lennupiletid Malagele, kui see viimane inimene oli näiteks üleliia vägijooki tellinud ja ei tahtnud järgmine päev muud kui ainult pead paranda - kas oli "korrektne" seda käsku täita? Taaskord, eelmine näide võib tunduda täiesti labasena, aga mõte lendu ning teoreetilised murekohad ja küsimused kerkivad.
Kes siis tugiteenuseid peaks arendama? Loomulikult on pragmaatilises kontekstis eelis sellisel ettevõttel kellel on 21 aastat inimese kohta kõikvõimalike andmeid ja informatisooni. Lisaks resurssi, et neid asju arendada.
Kuid siiski, minu mõtted on minu mõtted ja loodan, et Euphonia'st on rohkem kasu kui kahju. Ja ehk pole tulevik nii sünge...
Allikad:
https://www.theverge.com/2019/5/7/18535674/google-project-euphonia-live-relay-speech-recognition-disabilities-impairments-io-2019
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeu8eBOUwzs7PdH25v4lTXjzOVO8rfmfNIoUovLForMmYRipA/viewform
https://blog.google/outreach-initiatives/accessibility/impaired-speech-recognition/
https://steemitimages.com/p/CQdwDW6BZfWYfn7NXbW63FA45ZXkS1JSCByg4brREkTaN5PDYZ2QWhmUzHPHo2N?format=match&mode=fit&width=640
https://tpr.tallinn.ee/DetailPlanning/Details/DP020430#tab34
https://www.petitsioon.com/paastame_ajalooparandi_mustamael_umami
Comments
Post a Comment